dinsdag, mei 01, 2007

Aardbeien-mascarponetaart

Op koninginnedag hoor je eigenlijk wel taart te eten, vind ik. Maar al die slappe oranje tompoezen.... In een nieuw boekje uit de bieb heb ik een recept voor frambozen-mascarponetaart die een beetje aangepast heb en gehalveerd. Erg lekker. Eerst het originele recept en dan dat van mij:
een ondiepe bakplaat van 27 x 30 cm.

125 gr. fijn polentameel
250 gr. bloem
125 gr. fijne kristalsuiker
250 gr. boter

500 gr. mascarpone
150 gr. fijne kristalsuiker
750 gr. frambozen

Meng polentameel, bloem, suiker en boter tot een samenhangend deeg en druk tot in de bakvorm. Bak het deeg ongeveer 25 minuten op 175 graden of tot de taartbodem goudbruin en stevig is. Laat de taartbodem afkoelen.

Klop de suiker en de mascarpone tot een luchtig en zacht mengsel. Verdeel de mascarpone over de taartbodem. Leg de frambozen erop en strooi er een beetje suiker over.

En nu mijn kleinere variant zonder rare ingredienten.

Halveer alles. Mijn taartvorm is 20 x20 cm. In plaats van polenta (want dat had ik niet in huis) heb ik gewoon bloem gebruikt, dus ongeveer 185 gr. totaal. Ik had geen suiker meer in huis, dus voor het deeg heb ik rietsuiker gebruikt en voor de mascarpone basterdsuiker.
Ik denk dat een beetje limoen of citroensap erdoor ook goed smaakt. Heb er aardbeien opgedaan, er zijn nog geen frambozen. Suiker erboven op hoeft niet, het was al zoet genoeg.

Kinderen vonden de taart goed en lekker... Hij was zo snel op dat er geen foto is.

Geen opmerkingen: